Rolls-Royce AB (numera Kongsberg Maritime Sweden AB) vässar sin affärsretorik

Under två dagar i mars 2019 deltog ett fyrtiotal chefer, säljare och inköpare vid Rolls-Royce AB i Kristinehamn (numera Kongsberg Maritime Sweden AB) i en skräddarsydd utbildning i affärsretorik. Kursen leddes av Tomas Nilsson. Första dagen ägnades åt den retoriska arbetsmodellen (från argument till framförande) i olika affärssituationer, förklarade med en mängd exempel från Tomas forskning och egen affärsverksamhet. Andra dagen genomfördes som en workshop, där deltagarnas egna konkreta retoriska utmaningar stod i centrum. Frågor som fick svar under dagen var bland annat: hur återställer vi förtroendet hos kund X som är missnöjd med senaste leveransen, hur genomför vi på bästa sätt mötet med en potentiell kund i Japan, hur kan vi förbättra vår förmåga att ge varandra retorisk coaching? Som ett sista moment på utbildningen fick alla deltagarna reflektera över sina nya insikter och hur de tänker fortsätta vässa sin affärsretorik i vardagen.

En ofta återkommande kommentar i kursutvärderingarna efteråt: ”Fängslande, innehållsrikt material, levererat med energi och engagemang!”